Het integrale reglement rond het Burgerbudget kan je hier lezen:
Binnen de perken van de in het meerjarenplan voorziene kredieten, wordt een stedelijke subsidie voor het Burgerbudget verleend volgens de normen en voorwaarden zoals hierna vastgesteld. Deze subsidie wordt verleend teneinde participatie, burgerinitiatieven en co-creatie op wijk- en stadsniveau te stimuleren.
Binnen het principe van het Burgerbudget dienen Genkenaren zelf voorstellen in met als doel ‘samen Genk maken’. Alle Genkenaren krijgen de kans om te stemmen op de projectvoorstellen. De projectindieners nemen de verantwoordelijkheid om hun project zelf te realiseren.
Wie komt in aanmerking:
Voor de subsidie komen in aanmerking:
Voor de subsidies komen niet in aanmerking:
De stad Genk verleent de subsidie onder de volgende voorwaarden:
Het bedrag van de subsidie bedraagt minimum € 5.000,00 en maximum € 100.000,00 (incl btw) per project.
Alle directe kosten die noodzakelijk zijn om het project uit te voeren kunnen in aanmerking komen voor de subsidie. Het gaat hier om kosten die rechtstreeks en uitsluitend gelinkt zijn aan het project. Alle kosten dienen achteraf aangetoond te kunnen worden met facturen of onkostennota’s. Wat de aankoop van (waardevolle roerende en/of onroerende) goederen en eventuele andere specifieke kosten betreft, kunnen er concrete afspraken vastgelegd worden in de overeenkomst die wordt afgesloten met de stad voor de projecten die geselecteerd worden ter realisatie.
Co-financiering is toegelaten tenzij andere subsidies cofinanciering uitsluiten en op voorwaarde dat de indiener hierover transparant communiceert zowel bij de projectaanvraag als bij de afrekening.
Dubbelfinanciering is niet toegelaten. De totaliteit aan gelden via financiering mag de kosten verbonden aan de realisatie van het project niet overschrijden. Indien dat wel het geval is, zal de stad het saldo van de subsidie niet uitbetalen en/of het betaalde teveel terugvorderen.
De bedragen die geïnd worden via financiering of via enige onkostenvergoeding voor eventuele diensten en/of producten die men via het project aanbiedt, mogen enkel dienen voor de realisatie en eventuele verderzetting van het project. Er mag geen sprake zijn van verrijking van de indiener en/of deelnemers aan het project.
Indien het project na de gesubsidieerde periode niet wordt verdergezet en er een positief saldo rest, zullen deze gelden aan de stad overgemaakt worden. In geval van co-financiering zal er een verdeling van het saldo gebeuren in verhouding tot de uitbetaalde subsidies.
Om de betaling van het Burgerbudget vlot te laten verlopen dienen de projectindieners te beschikken over één van volgende opties:
De stad Genk voorziet een standaardformulier, waarmee feitelijke verenigingen zich bij hun bank kunnen kenbaar maken als feitelijke vereniging.
De uitbetaling van de subsidies gebeurt in verschillende schijven door overschrijving op de post-of bankrekening van de projectindiener.
Voor projecten waaraan een bedrag van € 25.000,00 of minder wordt toegekend, worden de eerste 2 schijven samengevoegd en is er sprake van een voorschot van 90% en een saldo van 10%.
Binnen 60 dagen na de door de aanvrager opgegeven einddatum van het project en maximaal 25 maanden na de ontvangst van 90% van de subsidie wordt een evaluatieverslag ingediend. Dit verslag omvat:
Indien na indiening van het evaluatieverslag blijkt dat het uitgekeerde voorschot meer bedraagt dan de toelage waar men recht op heeft, dan zal het college van burgemeester en schepenen het voorschot deels of volledig terugvorderen. Het saldo wordt in dat geval niet uitbetaald.
De klankbordgroep is een extern orgaan. De samenstelling en opdracht van het orgaan wordt vastgelegd door het college van burgemeester en schepenen.
De leden van de klankbordgroep worden benoemd door het college van burgemeester en schepenen aan de hand van een nota.
De exacte timing om een projectvoorstel in te dienen wordt per lanceringsoproep vastgelegd en bekendgemaakt door het college van burgemeester en schepenen.
Ideeën of projectvoorstellen kunnen op een online platform ingediend worden via het daartoe voorziene aanvraagformulier met verplichte en indicatieve velden.
Op basis van deze lijst worden de projecten gelijkmatig verdeeld over de wijken. De stad Genk telt 30 wijken. De onderverdeling van deze wijken is hier terug te vinden. Projecten die stadsbreed worden opgezet, worden behandeld als ‘extra wijk’.
Het project met de meeste stemmen uit iedere wijk krijgt subsidies om het project te realiseren. Nadat iedere wijk (31) zijn eerste project werd toegewezen, wordt op basis van de lijst een 2de project per wijk toegekend. Daarna volgt een 3de project, enzoverder. Deze verdeling wordt verdergezet tot 1,350 miljoen euro verdeeld is.
Daarenboven kan het schepencollege één wildcard per thema, dus 3 in totaal, verdelen aan projectindieners om hun project te realiseren.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de lijst van projecten die geselecteerd werden om gerealiseerd te worden en keurt deze goed, voor zover er voldaan is aan alle voorwaarden van het reglement.
Het college van burgemeester en schepenen keurt de af te sluiten overeenkomsten m.b.t. de geselecteerde projecten tussen de stad en de indiener goed.
De projectindieners van de geselecteerde projecten worden schriftelijk verwittigd. Na ondertekening van de overeenkomst krijgen zij een voorschot uitbetaald en kunnen ze starten met de uitvoering van het project.
Details over de uitbetalingsmodaliteiten en het evaluatieverslag zijn terug te vinden in ‘Artikel 4 – Subsidiebedrag en uitbetalingsmodaliteiten’ van dit reglement.
Volgende situaties worden, zonder limitatief te zijn, o.a. als overmacht beschouwd: nieuwe (of verlenging van de) coronamaatregelen door de hogere overheid, maatregelen van de burgemeester in het kader van de openbare orde, veiligheid en gezondheid, beslissing van de stad/burgemeester/AGB/OCMW tot afgelasting van een evenement /activiteit waarop het project betrekking heeft of afhankelijk van is, een pandemie of epidemie, rellen, terroristische aanslagen, natuurrampen, beslissingen van de hogere overheid. Indien zich zo’n situatie voordoet, zal dit onverwijld gecommuniceerd worden.
Het college van burgemeester en schepenen kan eenzijdig de juistheid van de verstrekte gegevens laten onderzoeken. In het kader hiervan is de organisatie verplicht om de medewerkers van het stadsbestuur inzage te verlenen in alle betreffende documenten en hen alle toelichtende informatie te verstrekken.
Indien aan één van de voorwaarden, gesteld in dit reglement, niet meer wordt voldaan, kan de toegekende subsidie ingetrokken of teruggevorderd worden door het college van burgemeester en schepenen. Bij elke terugvordering wordt de subsidieontvanger aansprakelijk gesteld voor de met de terugvordering verband houdende kosten. Elk bedrog, poging tot bedrog of overtreding van dit reglement zal eveneens kunnen leiden tot gehele of gedeeltelijke intrekking of terugvordering van de subsidie door het college van burgemeester of schepenen.
Ieder die een subsidie ontvangt, neemt het engagement op zich om op een constructieve manier mee te werken aan de opbouw van een stad waarin burgers zonder onderscheid, met respect voor elkaar samenleven.
Uiteraard betekent dit de volstrekte naleving van de Belgische wetgeving, Europese wetgeving zoals o.a. het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens alsook reglementering van groep Genk.
Activiteiten die ingaan tegen het streven naar een harmonieus Genk, die bevolkingsgroepen oproepen zich af te scheiden (van de lokale samenleving) en die dus niet beantwoorden aan dit engagement kunnen niet aanvaard worden.
Subsidies aanwenden of trachten aan te wenden op een wijze die in strijd is met dit engagement leidt steeds tot sancties, bv. het verminderen van de subsidie.
Dit reglement treedt in werking op 01/01/2021 conform art.286-288 decreet lokaal bestuur.
Door zijn deelname aan het Burgerbudget aanvaardt de deelnemer dit reglement.