Deel op facebook
Deel op facebook

Talentontwikkeling - ideeën

In andere steden en gemeenten werden bijvoorbeeld deze projecten reeds ingediend: huiswerkbegeleiding, ontplooiingskansen aan kansengroepen, bijlessen tegen corona-achterstand, workshops aanbieden, strijd tegen ongekwalificeerde uitstroom, langdurig werklozen, ....

71
62

Deze ideeën werden reeds ingediend

Willekeurig Populair Recent
Toon opnieuw willekeurig 24 van de 71 bijdragen

Talentontwikkeling - ideeën

IN PROJECTFASE - Lokale #StreetArt tegen de verzuring

Hoog tijd voor meer #StreetArt van #LocaleArtiesten in de straten van #Genk. Het zijn harde tijden voor iedereen, ook voor kunstenaars. Laten we daarom investeren in onze locale street art artiesten (en ja we hebben zeker talent in huis!) om Genk wat #HomeGrown kleur te geven. Deze #MuurSchilderingen kunnen op hun beurt de mensen verwonderen, opbeuren en hoop geven. Laat de artiesten tegelijkertijd een meerdaagse #Workshop geven voor Genkenaren (van alle leeftijden) die zelf eens hun artistieke kant willen verkennen. Laat deze deelnemers op het einde van de workshop, onder begeleiding, ook ZELF, en vooral SAMEN één grote muur uitwerken als teken van de bodemloze creativiteit, de enorme diversiteit en de onbegrensde mogelijkheden die Genk rijk is. 

Willy R.
0 1
lees meer

Talentontwikkeling - ideeën

IN PROJECTFASE - MIJN Erfgoed
MIJN erfgoed De industriële MIJN monumenten die doorheen Genk te vinden zijn, worden door duizenden Genkenaren dagelijks aanschouwd. U, als Genkenaar, zal een aantal industriële mijnmonumenten kunnen opnoemen. Deze industriële mijnmonumenten zijn een ‘stille’ getuige van het mijnverleden. Spijtig genoeg krijgt het woordje stille een te letterlijke betekenis. De monumenten worden vergeten of verwaarloosd. Aan de hand van mijn burgerbudget kunnen we hier SAMEN verandering in brengen. Op een participatieve manier wil ik de Genkenaar samenbrengen om na te denken over MIJN erfgoed. Ik wil bijvoorbeeld de visies van de verschillende leeftijdsgroepen, zoals jongeren en ouderen, samenbrengen om op een creatieve manier met erfgoed om te gaan. Wat zou er dan met de monumenten kunnen gebeuren? - Via een QR-code kunnen Genkenaren (jongeren, ouderen,...) aan de hand van een videomontage uitleg geven over wat het MIJN verleden voor hen betekent en hoe dit verleden vandaag de dag nog steeds een rol speelt. - Rond het monument kunnen andere kunstwerken geplaatst worden door de Genkenaar. - De mijnmonumenten zouden uiteindelijk verbonden worden door de fietsroute ‘mijn erfgoed’. Zo kan iedereen genieten van het MIJN erfgoed van de Genkenaren - .... Wat is het doel? Zoveel mogelijk Genkenaren samenbrengen om zichzelf te ontplooien in het nadenken over MIJN erfgoed en ervoor te zorgen dat de stille monumenten niet meer stil hoeven te zijn!
Lisa F.
0 2
lees meer

Talentontwikkeling - ideeën

IN PROJECTFASE - Talentrangers in Waterschei
Als primaire opvoeder, mogelijkmaker supporter, ondersteuner maar hebben zelf ook als volwassene nood aan beweging De Turkse Rangers willen kans bieden Als organisatie Met infrastructuur Met netwerk Om een breed sportaanbod te creëren voor kinderen en tieners uit de wijk Voor kennismaking `Voor verkenning (leren van strategieën) Voor ev doorstroming van talent (en facilitering daarvan) Ism Stedelijke diensten Sportpartners Beoefenaars uit de wijk We denken daarbij aan een introductiemoment om de veertien dagen (vanaf dat het mogelijk is) inzake andere sporten Hockey Rugby Korfbal Baseball Boogschieten Skeeleren Strandvolleyball Frisbee Badminton voor onze kinderen en de andere kinderen en ouders uit de wijk als proefmoment, als ontmoetingsmoment, als opstapje naar meer ?
Ali C. van FC Turkse Rangers Genk
0 0
lees meer

Talentontwikkeling - ideeën

IN PROJECTFASE - Olympisch Genk
Olympisch Genk is de basis voor een sportieve en gezonde ontwikkeling van kinderen in de leeftijd van 3 tot 12 jaar en dit samen met ouders. Een concept met het grootste en meest gevarieerde sportaanbod voor jonge kinderen en ouders. The place to be om kinderen op jonge leeftijd kennis te laten maken met een gala aan sporten. De plaats waar kinderen genieten en met veel plezier alle grondvormen van beweging leren. De plaats waar ook ouders worden meegenomen in de sportieve ontwikkeling (leerlingvolgsysteem) van hun kind. Omdat de basis voor lichamelijke en motorische ontwikkeling al op jonge leeftijd wordt gelegd begint Olympisch Genk met een breed sportaanbod voor kinderen van 3-12 jaar. Na hun 12e levensjaar kiezen de jonge atleten voor hun specifieke sport(en) en waar ze echt getalenteerd in zijn. Met deze sportschool zorgen we ervoor dat kinderen een professionele basis krijgen in sport en atletisme. Het programma bestaat uit diverse modules waarin training, waar ook sport en spel een plek krijgen. Olympisch Genk is zo het voorportaal voor aansluiting bij een of meerdere sportverenigingen van regio Genk.
Peter-paul B.
1 1
lees meer

Talentontwikkeling - ideeën

NIET GESELECTEERD - Openlucht Concert Auditorium
Een openlucht concert auditorium aan de terril in Waterschei, zo ene gelijk de Grieken en Romeinen hadden, zodat we kunnen genieten van mooie muziek in de zomer, en kunnen picknicken op de heuvel. De vestiging is volgens mij perfect, in de mooie natuur. Zal uniek zijn in België. We storen niemand omdat het buiten de stad is gelegen, en er is voldoende parking. Je kan professionele concerten organiseren, maar ook academies uitnodigen om toffe zomer concerten te geven. Ik denk dat vele gezinnen en families er naartoe gaan komen om te genieten van de natuur en muziek. Zin om mee te helpen? Reageer hieronder in de comments.
Costa A.
2 4
lees meer

Talentontwikkeling - ideeën

IN PROJECTFASE - Look@Me
Ik verveel mij! Netflix is op dit moment mijn beste vriend! Wat is mijn passie, waar liggen mijn interesses? Heb ik talenten? Help mij mijn talenten ontdekken: Please Risala WAKE ME UP! Ik zit met zoveel innerlijke struggles! Ik kan niet om met mijn emoties, ik voel me niet begrepen, ik leef in mijn eigen leefwereld en ik heb nauwelijks sociaal contact, ik ben passief en soms agressief: Please Risala MAKE ME STRONGER! Hé Risala, CHALLENGE ME! Leer me risico’s nemen, geef me verantwoordelijkheden, haal me uit mijn comfortzone! Risala, Chill! LET ME BE SO I CAN SHINE! Het is nu aan mij om uit te blinken en wat terug te betekenen voor mijn wijk! Samen met onze jongeren zullen we deze 4 fasen doorlopen. Deze fasen zijn cruciaal in het proces waarbij de jongeren actief worden betrokken en versterkt. Er zal zowel op maat als in groepsverband gewerkt worden. De jongeren die wij willen bereiken zijn jongeren vanaf 12j + uit Winterslag. Risala wil deze jongeren aanmoedigen om te proeven van ondernemerschap en collectief eigenaarschap van initiatieven die nauw aansluiten bij hun talenten. We gaan inzetten op de talenten van jongeren dmv allerhande methodieken, workshops, en hen onderdompelen met inleefmomenten. Wij willen deze jongeren positief benaderen door hen in contact te brengen met rolmodellen. Wij willen de jongeren prikkelen zodat ze zelf initiatieven leren en durven nemen. Dit proces zorgt voor een positief invloed op het verdere leven van de jongeren.
Hajar N. van Risala
0 0
lees meer

Talentontwikkeling - ideeën

IN PROJECTFASE - Genkse Poëzieroute
Genoeg Genks dicht-talent! Deze in duurzaam materiaal vereeuwigen langs bv. de Stiemerbeekvallei
Martien V.
0 0
lees meer

Talentontwikkeling - ideeën

IN PROJECTFASE - Fantastic Future
Met De Bijleshoek geven we al reeds individuele studiebegeleiding en bijlessen op maat maar we zouden graag nog een bredere diversiteit aan Genkse jongeren verwelkomen om te ondersteunen EN hen zelf laten ontdekken of hun talenten in de STEM richtingen liggen. Hen een betere studiekeuze kunnen laten maken, dat is ons doel. We willen de leerlingen hierbij gaandeweg zelf laten ontdekken, in speciaal daarvoor ontwikkelde theorie- en praktijklessen, waar hun interesse ligt. Door een samenwerking met EducaThor op de T2 campus willen we alle Genkse jongeren van de lagere en de middelbare school die geïnteresseerd zijn in STEM, innovatie en technologie de kans geven om hier ook in praktijk kennis mee te maken. We willen hen laten zien waar STEM voor staat en hen laten ontdekken waar hun talenten liggen. Zo willen we de Genkse jongeren op een laagdrempelige manier de kans om in hun eigen toekomst te investeren. Het Burgerbudget zou ons de mogelijkheid geven om al deze jongeren aan een schappelijke prijs kwalitatieve informatie aan te bieden en om een brug te slaan tussen de sociaal ongelijke groepen. Eventuele samenwerkingen, om het diverse Genkse publiek hier te betrekken, met andere instellingen kunnen hierbij altijd een meerwaarde vormen! Wij zijn van mening dat met het enthousiasme en de interesse van de jongeren wij hun talenten kunnen aanwakkeren om zo samen het pad van hun toekomst en die van Stad Genk te ontplooien. See you in this fantastic future?
Cathérine B. van De Bijleshoek
0 0
lees meer

Talentontwikkeling - ideeën

IN PROJECTFASE - The walk of ART, toegankelijke kunst!
De bedoeling is om jong (kunstzinnig) talent maar ook kunstliefhebbers te prikkelen met een permanente (outdoor) kunst-tentoonstelling in onze wijk (Molenblook-Schabart-Dinsel). Deze tentoonstelling kan permanent bezocht worden adhv een uitgestippelde kunstroute; de zogenaamde "walk of art" en komt dus elke Genkenaar met een voorliefde voor kunst ten goede. De kunstwerken worden geplaatst op zorgvuldig geselecteerde (publieke) plaatsen. Naast het inzetten op gevestigde waarden (Kinart, Ceyssens, Stockmans,...) zouden we een samenwerking willen aangaan met de kunstacademie om ervoor te zorgen dat ook jong (of minder jong) kunstenaars-talent een podium krijgt dankzij deze "walk of art". Aan de gevestigde waarden zouden we in ruil voor de aanschaf van één of meerdere kunstwerken een bepaald percentage willen vragen dat achteraf zal geschonken worden aan een goed doel dat wordt bepaald door stemming onder de bewoners van onze wijk. Zodoende willen we enerzijds ons steentje bijdragen bij de bestrijding van armoede. Anderzijds is het vooral (en permanent) de bedoeling om kunst dichter bij de mensen te brengen. In een latere fase zouden we de permanente tentoonstelling kunnen uitbreiden met nieuwe kunstwerken. Een gevolg van Corona is dat meer mensen het wandelen hebben ontdekt, we zijn ervan overtuigd dat deze "walk of art" kan bijdragen aan een unieke beleving en tegelijkertijd een enorme motivator kan betekenen voor jong, aanstormend talent!
Bart J.
0 3
lees meer

Talentontwikkeling - ideeën

IN PROJECTFASE - The Genk artistic Route
Tijdens corona hebben heel veel jongeren thuisgezeten. Hun creativiteit en talenten hebben ze allemaal in een laatje moeten steken en ze wachten nog steeds op het moment dat ze hun talenten terug mogen inzetten. Genk heeft veel leegstand, gebouwen die niet gebruikt worden, lege muren, tunnels... Tijdens de eerste lockdown heb ik de achterkant van mijn garage beschilderd en de woorden 'BEFORE I DIE' genoteerd, mensen die voorbijkwamen werden impliciet aan het denken gezet. In een mum van tijd kwamen honderden wandelgangers op de muur schrijven. Jongeren met poëtische of andere artistieke talenten verdienen ook een muur om hun talent te tonen aan onze Genkse bewoners of fiets-wandeltoeristen die speciaal daarvoor naar Genk komen. Hoe leuk zou het zijn om 'Genk Artistic Route' te creëren. Gemaakt met en door jongeren. Een openluchtmuseum heruitgevonden. Thema's kunnen gaan over de hedendaagse maatschappij, onze Genkse cultuur, het mijn-verleden, de diversiteit, de impact van Covid-19, etc... Jongeren kunnen hun ideeën binnenbrengen, en de beste worden eruit gekozen. Zo stimuleren wij jongeren om bezig te blijven met waar ze goed in zijn, en laten wij als stad nogmaals zien hoeveel talent Genk bezit.
Eleni V.
9 8
lees meer

Talentontwikkeling - ideeën

IN PROJECTFASE - Multiculti kookclub / Genks receptenboek
Kookworkshops door locals van verschillende achtergronden met typische gerechten uit hun cultuur. Eventueel focus op jongeren met naschoolse sessies om hun te leren koken en tegelijkertijd iets bij te brengen van een andere cultuur door een bepaald gerecht bv te linken aan een traditie of feest. Denk aan de Italianen die jaarlijks hun voorraad passata inleggen, of zoetigheden zoals chebakia en baklava die onmisbaar zijn tijdens het Suikerfeest. Foto's en beeldmateriaal verzamelen om op het einde van de sessies een Genks receptenboek samen te stellen. Kan mobiel via een food truck, of je kan bv op 'foodcation' op interessante locaties in Genk.
Tom S.
0 0
lees meer

Talentontwikkeling - ideeën

NIET GESELECTEERD - Skystation in Kattevennen en in de wijken.

Futuristische ligstructuur voor jong en oud, om aangenaam naar de sterren te kijken! - de Skystation -Op de Cosmodrome in Kattevennen kan je naar de sterren en planeten gaan turen met een telescoop. Maar regelmatig zijn er grootschaligere evenementen om vanaf het grasveld voor de sterrenwacht al liggend met het blote oog naar de sterren te kijken. Skystation is een ergonomische sculptuur van kunstenaar Peter Newman, die zo vormgegeven is dat er 8 à 10 mensen op kunnen liggen. Door een en liefst meerdere Skystations te plaatsen creëer je een Zen-omgeving om er ’s avonds aangenaam naar de sterren te kijken. Maar de Skystation kan ook overdag gebruikt worden om liggend omhoog te kijken en te verpozen. En het zou therapeutisch en inspirerend werken. Het is een oogstrelende landmark met een futuristische meerwaarde voor Kattevennen. En waarom niet, ook in de verschillende wijken of aan de randen ervan een Skystation plaatsen, waar buurtbewoners naar de sterren kunnen kijken en filosoferen vanuit een aangepaste ligstructuur in de vorm van een futuristisch kunstwerk. De Skystations kunnen geplaatst worden op een uitgekozen open plek, een graspark, of nabijgelegen onbewoonde omgeving en immer bereikbaar. De vormgeving en ergonomie van de Skystation nodigt uit om erop te gaan liggen en oogt heel mooi op een publieke plek. De visuele aantrekkingskracht brengt mensen bijeen en zo kan je er gerichte activiteiten organiseren: een sterrenkijkavond, filosofeeravond … 

Seppe C. van Kattevennen vzw
1 0
lees meer

Talentontwikkeling - ideeën

IN PROJECTFASE - Iedereen digitaal: spring mee op de technologiebus
Coderen en computationeel denken zijn dé vaardigheden van de toekomst. Door te coderen leren kinderen de digitale wereld beter begrijpen. Ze leren logisch nadenken, krijgen een beter ruimtelijk inzicht en lossen problemen op. Een flinke dosis creativiteit komt er ook aan te pas. Allemaal vaardigheden die belangrijk zijn voor nu en later. Talentontwikkeling dus! ‘Iedereen Genk(t) digitaal’ als ‘platform organisatie’ wil die toekomst nu al bouwen, met codeerlessen/buitenschoolse activiteiten, workshops voor jongeren. IT-coaches (bedrijfsvrijwilligers) uit het werkveld, vrijwilligers en studenten ‘lager en/of secundair onderwijs’ trekken naar Genkse scholen/wijken om kinderen te leren coderen. Het project helpt het vertrouwen te vergroten van jongeren van 7 tot 18 jaar uit (kansarme) milieus en vooral onze Genkse wijken door hen hun creatieve, innovatieve en ondersteunende vaardigheden te laten ontdekken. Langs de andere kant is het ook belangrijk iedereen mee te betrekken in dit geheel. Centraal in deze aanpak staat een technologiebus, die zal ingezet worden voor verschillende functies en doelstellingen. Deze bus fungeert als rijdend ‘uithangbord’ van de organisatie. Bijkomende doelstelling is om deze bus ook in te zetten met een bijkomende functie ‘uitleenbasis’ voor LEGO-set(s) (LEGO® EDUCATION SPIKE™ PRIME Basisset), Cuetto robot, etc., ed We trachten in ons platform/beweging te slagen door verschillende leefgroepen/doelgroepen op een verschillende manier aan te spreken.
Kristof S.
0 0
lees meer

Talentontwikkeling - ideeën

IN PROJECTFASE - Makerspace Genk
Wanneer je zelf iets wil maken heb je al snel wat gereedschap of machines nodig. Soms wil je iets nieuw proberen en krijg je graag wat hulp van iemand met ervaring. Of misschien heb je thuis gewoon de ruimte niet om je ideeën in mekaar te knutselen. Dan is de Makerspace jouw ding. Een kunstwerk maken, een meubeltje, je eigen robot of een kledingstuk, wat laswerk, of 3D printen, programmeren, je fiets pimpen, of wil je gewoon bedwelmd worden door de inspirerende maker-sfeer? Je kan het zo gek niet bedenken of je kan ermee in de Makerspace terecht. De Makerspace is een werkplaats die de ruimte en de machines voorziet om de meest uiteenlopende dingen te maken. Jong en oud kunnen er hun creativiteit de vrije loop laten gaan, volop experimenteren en hun grenzen verleggen door te leren van mekaar. De Makerspace is geen nieuwe uitvinding. Integendeel, door hun grote succes ontstonden er wereldwijd reeds duizenden zulke werkplaatsen. Daarom wil ik een Genkse Makerspace beginnen. Samen met wat sympathisanten, die trouwens nog steeds welkom zijn, wil ik hiervoor een VZW oprichten en zoeken we verder naar een voldoende grote locatie. Tijdens regelmatige evenementen, zoals de legendarische Maker Faire, en tijdens workshops, willen we niet alleen de makersgemeenschap, maar ook de Genkse middenstand en bedrijven betrekken. Met de Makerspace zullen we ongetwijfeld de ingenieuze, creatieve, multiculturele en educatieve genen van de Genkenaar prikkelen. Het THOR park van de knutselaar.
Johan S.
2 2
lees meer

Talentontwikkeling - ideeën

IN PROJECTFASE - Jungle world
Jungle world is een creatief atelier waar mensen met diverse achtergronden actief samenwerken. Personen mét en zonder beperking, andere culturele wortels, jongeren, senioren...worden gerekruteerd om samen ideeen te ontwikkelen. In het atelier werken we met en vanuit ieders mogelijkheid en ontwikkelen we samen bv. een tentoonstelling, een dansperformance, een theaterstuk of een muziekstuk dat we vervolgens op geregelde tijdstippen en diverse plaatsen presenteren. Thema's als overconsumptie , wegwerpartikelen en het koesteren en onderhouden van onze aarde, onze relatie met medeburgers en een opmerkzaam oog voor sociaal (on)recht vormen samen de smeerolie die onze ateliermachine draaiende houdt en mee activiteiten ontwikkelt. Het frame van de machine wordt gevormd door mensen die ervoor kiezen hun talenten te erkennen, en deze ook graag een zinvolle invulling geven binnen een groep gelijkgezinde medemensen. Kleinere en diverse presentaties kunnen,-naast de atelierwerking- stelselmatig plaatsvinden terwijl we naar een tweede werkjaar toegroeien waarin we mikken op een grotere allesomvattende, theatrale presentatie. Jungle world wordt opgezet vanuit Thema kamer theater (TkT) en gooit vroegere klassieke werkwijzen en aanpak voor een stuk overboord. TkT is een kleine Genkse theatergroep die doelbewust een inclusieve manier van werken vooropstelt. Een uitgestoken hand naar organisaties werkend met personen mét een beperking, en vormen een brug naar diverse mensen zonder beperking.
Marc B. van TKT Theater
0 0
lees meer

Talentontwikkeling - ideeën

NIET GESELECTEERD - Aire de repas/aire de service @ school
Paul Verhaeghe spreekt in "Houd afstand, raak me aan" over dit idee waarbij plekken worden ingericht waar je tot rust kan komen en je in verbinding staat met de buurt. Concreet zouden we in de buurt van de schoolpoort een ontmoetingsplek willen voorzien waar ouders en kinderen na school even kunnen blijven hangen (ook bij minder weer) waar we eventueel diensten aan kunnen bieden van bijvoorbeeld de fietsbib, de 03-campus, lokale organisaties en lokale kleine horeca. Bij momenten zou deze plek ook gebruikt kunnen worden voor kleine evenementen op een woensdag namiddag of een vrijdag na school (klusjes in de schooltuin, sport en spel, ...). Wie weet kan dit uitgroeien tot een soortgelijk initiatief als Nomadland van Biomista. Omdat de scholen Freinetschool on the MOVE en De Schom vanaf schooljaar 2021-2022 gebruik zullen maken van de gecentraliseerde opvang op de Jaarbeurslaan, kan deze ontmoetingsplek ook een inviterende rol spelen voor ouders die er nog geen gebruik van maken. Vanuit deze ontmoetingsplek zouden we ook een groepswandeling of een groepsfietstocht kunnen organiseren, eventueel kan dit gecombineerd worden met de verplaatsing naar de gecentraliseerde opvang. Met dit initiatief kunnen we de verbinding met de buurt vergroten vanuit een betrokkenheid van de burger.
Peter K. van Oudercomité Freinetschool on the MOVE
0 0
lees meer

Talentontwikkeling - ideeën

IN PROJECTFASE - Smaakmakers
Wat zijn de tips en tricks om tot een top gerechtje op zijn Genks te komen anno 2021? Het gaat niet om de gerechten zelf, wel om de smaakmakers en over het omzetten in een hip kleedje waardoor de jongeren ook worden aangesproken om te koken. Doel: op basis van de Genkse klassieke authentieke smaken van de oma’s, nonna’s, anne’s, komen tot nieuwe hippe, healthy foody-proof gerechten anno 2021: Hoe wordt het dunne overheerlijke Turkse pizzadeeg gemaakt? Waaruit bestaat de dressing over een Griekse sla? Hoe komen de Italianen aan hun goede passata? en hoe zit het met de bakermat van het koken? Libanon, Syrië? Wat zijn hun toppers en kunnen ze ook in een gemakkelijk en nieuw en hip kleedje? Hoe proef je een kwalitatieve olijfolies? Heel veel oerdegelijke maar vaak wat ouderwetse gerechten. Passen ze nog in een gezonde leefstijl anno 2021? Maken de jongeren deze gerechten nog? Koken jongeren überhaupt nog? Laten we op zoek gaan naar de authentieke smaken en smaakmakers van vroeger en er een hedendaagse schwung aangeven. Gezond, natuurlijk, evenwicht en energierijk: terug een aantrekkingskracht opdat de mensen terug meer zelf gaan koken. Zonder chemische toevoegingen, zonder teveel suiker, zonder teveel vet. Maar wel echt lekker! Met de echte Genkse traditionele smaken. Hiervoor hebben we de recepten nodig van de oma’s en nonna’s en anne’s. Maar ook de creativiteit van de jongeren. En de wil om op zoek te gaan naar een verantwoorde maar oh zo lekkere keuken anno 2021.
Ingrid G.
0 0
lees meer

Talentontwikkeling - ideeën

IN PROJECTFASE - Zwartberg Voetbal Evolutie
Graag willen wij een voetbalschool oprichten in Zwartberg. Het doel hiervan is om kinderen, jongeren en volwassenen zich als individu te laten ontwikkelen binnen een team. Ten eerste zijn wij een voetbalschool die constant innoveert. Wij zijn immers geschoold in de meest actuele voetbaltheorieën en beschikken over recente diploma’s voetbalanalyse en UEFA B. Wij baseren ons op de studie van Jan Tamboer. Daarin onderzoekt hij eenzelfde taalgebruik binnen de voetbal: de voetbalactietaal. Tijdens het voetballen gaat het steeds om dribbelen, passen, druk zetten… Dit noemen we acties. Eigenlijk voeren wij dagelijks ook voortdurend acties uit. Daarmee komen we tot ons tweede punt: onze voetbalschool is een reflectie op het dagelijkse leven. We communiceren met de omgeving rondom ons, op basis daarvan gaan we (on)bewust een beslissing nemen en vervolgens voeren we die uit. Het gaat erom dat we deze acties, afhankelijk van wat we willen bereiken (privé, werk, studie…), verbeteren. Ten derde staat de zelfontwikkeling van spelers en coaches op de voorgrond. Wij gebruiken namelijk de hipste technologieën zoals voetbalanalyseprogramma’s om hun evolutie te volgen, in beeld te brengen en bij te schaven. Dit alles zal ten slotte hand in hand gaan met de cultuur van Zwartberg. Wij denken hierbij aan het sociale, het maatschappelijke, het multiculturele… Iedereen zal kunnen deelnemen, ongeacht status of leeftijd. Wij hopen u hiermee te overtuigen om dit project met uw hulp te realiseren.
Roberto M.
0 0
lees meer

Talentontwikkeling - ideeën

IN PROJECTFASE - Creatief en niet duur
In een reeks workshops gaan we kijken hoe we creatief kunnen zijn zonder dat het je bijna letterlijk een arm en een been kost. Voornamelijk gericht op kinderen sluit ik een reeks workshops voor jeugd en volwassenen zeker niet uit. De bedoeling is dat we plezier hebben in zelf mooie dingen maken. Ook zou ik, indien toegelaten, graag enkele straten van Genk willen inkleden met de creaties van de groepen. Door van wijk naar wijk te gaan Genk mooier maken door de genkenaren. Wie weet ontdekken we een grote kunstenaar of zelfs nog beter...zijn we een inspiratie voor de toekomst.
Giuliana V.
0 0
lees meer

Talentontwikkeling - ideeën

IN PROJECTFASE - Al zingend, spelend en dansend samenleven
Afrikaanse gezelschapsspelen gebruiken om de afstand tussen generaties en culturen te verkleinen. Jongeren terug aan het bordspel krijgen i.p.v. de gsm en playstation. Verschillende animaties aanbieden aan jongeren - vrouwen -ouderen. Hoe ? Spelnamiddagen organiseren met traditionele Afrikaanse gezelschapsspelen. Workshops waarin men kennis kan maken met de traditionele Afrikaanse keuken. Workshops met zang en percussie. Workshops met Afrikaanse dansen. Doelstelling is brug te slaan tussen de generaties. Mensen terug aan het spelen en dansen te krijgen. Alles overgoten met een nootje afrikaanse muziek. Eventueel een familiedag organiseren waarop al deze activiteiten kunnen gebeuren.
Annemie G.
0 0
lees meer

Talentontwikkeling - ideeën

IN PROJECTFASE - Een Zonneweelde aan talent
Het is het hoogste gebouw van Limburg. Het is een klein dorp met 200 wooneenheden. Het is een dynamische omgeving met veel nieuwkomers , vertrekkers maar ook veel blijvers. Die dynamiek heeft voordelen , maar zorgt ook voor de nodige uitdaging. De cohesie brokkelt wat af. Het is daarom belangrijk dat nieuwe en oude Zonneweeldenaren meer en betere dagelijkse contacten gaan ontwikkelen. Het samenleven kan verbeterd worden door betere dagdagelijkse kleine ontmoetingen, door te investeren in de 'inburgering' van de nieuwkomers maar ook door een aantal open jaarlijkse initiatieven te ondernemen. 303030 toonde dat dit kon, maar om in COVID tijden en erna verder te gaan vraagt dit trekkers , een Coalition of the willing die mensen willen opzoeken, leren kennen en hen binden ;eerste kleine succeservaringen boeken en een basis creëren om verdere initiatieven te ondernemen. Een mogelijke invalshoek daarbij is te vertrekken bij de talenten van alle inwoners en een soort talentenbank te maken en te ontsluiten. Als je daar de nodige gemeenschappelijkheid in kan vinden is er een basis voor zo spontaan mogelijke verdere acties en ontmoeting. Al was het maar om een prettiger samenleving te realiseren dan één die gebaseerd is op huishoudelijke reglementen en waarschuwingen alleen
Johan B.
0 0
lees meer

Talentontwikkeling - ideeën

IN PROJECTFASE - Ondernemende Vrouwen
We willen niet-werkende, laaggeschoolde vrouwen met een migratie achtergrond bereiken en hen aanspreken op hun talenten en kwaliteiten, hen hierin begeleiden, versterken om dan de stap te zetten naar ondernemerschap of de arbeidsmarkt. Deze vrouwen nemen niet deel aan de arbeidsmarkt, en zijn ook niet terug te vinden in de werkloosheidscijfers (staan niet ingeschreven als werkzoekenden bij de VDAB). Hoe beperkt hun netwerk ook is, we zien hier een groep die zeer ondernemend is (binnen het verenigingsleven of als sociale ondernemer). We willen hierop inspelen door de binding die we hebben met deze doelgroep te versterken, en vervolgens een proces aan te gaan op maat van deze groep, om hen te versterken en klaar te stomen tot deelname aan de arbeidsmarkt. Deze vrouwen hebben geen voeling met de Vlaamse cultuur en missen een brugfiguur die de beide ‘culturen’ met elkaar kan verbinden. Dit vergt enerzijds een kennis over de beide culturen (toegang hebben tot). Anderzijds is hiervoor een vorm van zelfontplooiing en zelfkennis nodig. Plus het ontwikkelen van de competentie om te kunnen functioneren tussen de beide werelden. Dit kan doorbroken worden door in contact te komen met mensen die doorheen de culturele patronen kunnen kijken, en samen met hen een proces aan te gaan. Een proces waarbij ze ondersteund worden om de eigen kwaliteiten en talenten te ontdekken, en hoe deze actief in te zetten, zonder te vervreemden van hun eigen culturele waarden en normen.
Zehra Y. van Yadelim Plus vzw
0 0
lees meer

Talentontwikkeling - ideeën

IN PROJECTFASE - ‘Kunst enzo’
Een plek waar ontmoeting met creatievelingen centraal staat. Een plek waar je kan inspireren, experimenteren en creëren. Een plek om tot rust te komen en te zijn wie je bent. Het atelier is het kloppend hart van de werking. Genkse thuisblijvers ( net afgestudeerden, huismoeders en- vaders, mensen die omwille van ziekte of een beperking niet kunnen gaan werken of iedereen met een dag vrijaf ) kunnen naar ‘Kunst enzo’ komen om elkaar te ontmoeten en er creatief bezig te zijn. Alles voor die artistieke sprankel is aanwezig : - Een leeshoek met boeken over kunstenaars, kunstgeschiedenis, over technieken om te creëren, … - Een creatheek waar je duurdere materialen kan uitlenen : een schildersezel, een lichtbak, een weefgetouw, …. - Een voorraadkamer gevuld met oude tijdschriften, lege bokalen, oude kaders, karton, wol, …. die de Genkenaren bij ‘Kunst enzo’ kunnen binnen brengen - Een luisterend oor Vanaf 18 u is het atelier te huur voor creatievelingen die liever alleen willen werken of zelf eens een workshop willen geven. Regelmatig zullen er inspirerende lezingen gehouden worden door beroepskunstenaars, ondernemers, maar bijvoorbeeld ook webdesigners of marketeers. Kortom een plek om te ontmoeten en tot rust te komen, maar zeker ook een plek die je alle kansen biedt om jouw artistieke talenten te ontplooien.
Cindy S.
0 2
lees meer

Talentontwikkeling - ideeën

NIET GESELECTEERD - Masterclasses PEP!
PEP! streeft naar gelijke onderwijskansen voor alle jongeren om de beste versie van zichzelf te worden, in lijn met hun talenten en interesses. Om dit te realiseren zijn er verschillende projecten opgestart om de jongeren te leren, informeren, inspireren en te motiveren. Het doel is om meer jongeren te helpen naar een gepast diploma, scholen te sensibiliseren over de (onderbelichte) onderwijsongelijkheid en scholen ondersteuning bieden om de ‘best practices’ van PEP!, de PEP! – methodiek, te implementeren op school om zo kansarme jongeren vooruit te helpen. In Limburg willen we graag de masterclasses opstarten. De masterclasses is een uniek traject rond technologie, innovatie en ondernemerschap voor jongeren vanaf 16 jaar (schoolgaand of schoolverlater). Gedurende 12 weken volgen de jongeren wekelijks een interactieve workshop bij een bedrijf waar ze leren over een hot skill van dit moment: robotica, digitale marketing, laser cutten,… Daarna gaan ze in groep aan de slag rond de topics die hen het meest interesseren. Door de masterclasses krijgen jongeren de kans om nieuwe bedrijven te leren kennen en wordt er een duidelijker beeld gecreëerd over technologie en innovatie. Dit zorgt ervoor dat de jongeren worden gemotiveerd om te kiezen voor een studie rond technologie, innovatie en ondernemerschap.
Derya A.
0 0
lees meer
Toon opnieuw willekeurig 24 van de 71 bijdragen